Pino Blanc
Pino Blanc is ontstaan uit een samenwerking tussen een ontwikkelende aannemer en architect. Het bouwperceel is gelegen aan de Hereweg in Groningen. De oude herebaan en hoofdverbinding over de Hondsrug naar het zuiden. De zeer groene omgeving nabij het Sterrebos en de lichte kromming in de Hereweg vormen een belangrijk onderdeel van de ontwerpstrategie. Met de toevoeging van dit gebouw beëindigen we het ontstane drieluik met de twee naastgelegen kantoorgebouwen. Met de beëindiging van de compositie krijgt de plek een gewenste markering. Zichtbaar voor het verkeer komend vanuit noordelijke, maar vooral ook zuidelijke richting.
Programma
Aan de basis van het ontwerp ligt de gedachte een ruimtelijk raster te maken waarin kopers zowel horizontaal als verticaal “kavel meters” konden verwerven en een toegesneden woning konden realiseren. Met de intrede van de crisis sneuvelde dit plan, maar is wel de aanleiding gebleken voor het uiteindelijke concept waarbij binnen een bouwkundig frame meerdere indelingsvarianten mogelijk zijn. De verschillende varianten zijn in groepen van drie etages geplaatst en is het kenmerkende gevelritme ontstaan.
De noordzijde is een geluidsbelaste gevel vanwege de nabij gelegen ringweg, waarbij de gevel voor een deel verscholen zit achter de naastgelegen kantoren. Het is daarom logisch om aan deze zijde de trappenhuizen, lift e.d. onder te brengen, maar eenmaal boven de naastgelegen kantoren biedt het tegelijkertijd een prachtig zicht op het centrum van de stad. We hebben daarom gekozen voor driezijdige appartementen op de koppen van het gebouw en brede eenzijdige appartementen aan de zuidzijde. Aan de zuid-west zijde zijn de buitenruimtes wat nadrukkelijker uitgewerkt zodat de bewoners van de veelzijdigheid van hun appartement kunnen genieten.
Materialisatie
Het basement heeft een stoer en sterk karakter. Gematerialiseerd in beton en staal. Vanwege de compositie is het woongebouw familie van de kantoortorens en draagt het de kleur wit. De gevels zijn gemaakt van grof stukadoorwerk met verzachtende accenten in hout ten behoeve van het wooncomfort.
Techniek
Delen van oude vestingwerken beperkten ons om niet dieper dan 60cm te kunnen graven, terwijl anderzijds de aardbevingsbestendigheid op deze locatie moet worden gegarandeerd. Er is daarom besloten de parkeerdecks uit te voeren als een stabiele betonnen basis waarop het woongebouw in zijn geheel middels sliders heen en weer kan schuiven met een uitslag van max. 15 cm. Deze techniek maakt het mogelijk dat de onder en bovenbouw bij een beving onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen. De overgang van deze opdeling is in de gevel terug te zien, zowel in architectuur als fysieke dilatatie. De trappen en lift zitten vast aan de bovenbouw en hangen los in de onderbouw. Hierdoor kan men met de lift, ondanks de opdeling, toch in één keer vanaf de begane grond naar de bovenste verdieping komen. De eerste etage van de parkeergarage is voor de auto toegankelijk door middel van een autolift. Op deze manier kan het max. aantal parkeerplaatsen worden gerealiseerd.
Oplevering | 2018 |
Opdrachtgever | Geveke Bouw en Ontwikkeling |
Constructeur | Ingenieursbureau Zonneveld, Ingenieursbureau Dijkhuis |
Bouwkunding aannemer | Geveke Bouw |